Trafik

Cykeltider på gott och ont

Fler och fler använder cykel och ifjol mer än fördubblades antalet dödade cyklister i trafiken. Förbättrade villkor för cyklister anses vara en viktig hälsofråga

I de flesta kommuner har inte cykelinfrastrukturen förbättrats i den takt som skulle behövas och eftersom cyklisterna blir fler så ökar skadorna
34 cyklister avled i trafiken i fjol, vilket kan jämföras med 14 året dessförinnan, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Samtidigt ökade antalet allvarligt skadade med nästan elva procent till 519 cyklister.

Den vanligaste dödsolyckan inträffar när cyklister och bilar kolliderar. Cirka hälften av de dödade cyklisterna avled till följd av kollisioner med bilar. De oskyddade cyklisterna far över huvud taget mycket illa i mötet med personbilar som vanligtvis väger omkring 1,5 ton.

Korsningsolyckor och singelolyckor är mest vanliga och om olika trafikantslag separeras minskar risken för olyckor markant. Men cykelbanor måste hållas rena från löv, snö, grus och andra hinder som kan medföra en förhöjd risk för cyklisterna. Också körning i mörker betyder en förhöjd olycksrisk.

Med hjälm kan man minska de allvarliga skadorna med två tredjedelar. Hjälmanvändningen ökar visserligen men inte tillräckligt mycket. Det skiljer stort mellan exempelvis barn som är bättre på att använda hjälm än vuxna.

Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker hos Trafikverket framhåller att förbättrade villkor för cyklister är en viktig hälsofråga.
I en rapport som Cykelfrämjandet och försäkringsbolaget If tog fram i fjol, ”Cykling och cykelsäkerhet”, visar det sig att det skiljer stort mellan olika kommuner i landet när det gäller olyckor.

Källa: dn.se

 

Publicerat