Trafik

Färdtjänst och sjukresor får högt betyg i Västernorrland

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik har analyserat kvalitet och nöjdheten för färdtjänst och sjukresor i hela landet. Resultatet visar att resenärerna är mycket nöjda med sina resor. 93 procent av Västernorrlänningar uppger att de är nöjda både med beställningen och resan sammantaget.

– Under 2014 har 3643 Västernorrlänningar intervjuats i den nationella undersökningen ANBARO.  Resultatet är positivt och ger ett bra betyg för vår verksamhet säger Maria Thid, chef på beställningscentralen hos Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.

Resenärerna intervjuas per telefon dagen efter genomförd resa. De tillfrågas om beställning och bemötande, samt intryck av resan.

Nöjdheten med bemötandet vid beställningen av resan ligger på med 92 procent för färdtjänstresor och 93 procent för sjukresenärer i länet. I riket är resultatet 92 procent för färdtjänstresor och 91 procent för sjukresenärer.

Nöjdhet med förarens bemötande är 93 procent i riket, medan det i länet är det 95 procent hos färdtjänstresenärer och 96 procent hos sjukresenärer.

Avvikande är att 91 procent av resenärerna upplever trygghet i sin resa i länet, medan nivån i riket är 86 procent.

Sammanfattningsvis så ökar nöjdhet med väntetiden för att beställa resa medan betyget för fordonens kvalitet sjunker. Dock ligger Västernorrland över rikets resultat i huvudparten av frågorna. Trenden i riket är att nöjdheten minskar vilket kan bero på generationsskifte där resenärer har högre ställda krav samtidigt som det blir fler resenärer i systemet vilket utgör ett högre tryck vad gäller samordning och kvalitet hos utförarna.

Det vanligaste syftet att resa med färdtjänst är fritidsresor och andra ärenden, precis som statistiken i riket visar.

 

Publicerat