Internationella 7an

Nollgradigt eller sträng kyla – så här fungerar däcken

Varierande vinterförhållanden utsätter både bilen och däcken för tuffa prövningar. Rätt typ av vinterdäck och rätt däcktryck ökar säkerheten, oavsett om det är milt vinterväder eller sträng kyla. Med hjälp av några enkla tips sparar du även en hel del bränsle och ökar körkomforten.

Kylan gör vinterdäcken mer stela, vilket försämrar komforten. Men kylan sliter även på bilen, speciellt fjädrarna och stötdämparna.

− Slitstark konstruktion är utgångspunkten för ett bra vinterdäck. Vinterdäck av hög kvalitet har optimala gummiblandningar både på slitbanan och på däcksidorna. På så kallade lågprisdäck används syntetiska gummiblandningar som fungerar tillfredställande när temperaturen är högst ett par minusgrader, men inte alls bra när det blir kallare, förklarar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Vinterdäck av hög kvalitet ger lika goda köregenskaper i varierande temperaturer. De testas i nordligaste Norden och säljs även i områden där det är riktigt kallt.

Kylan minskar däcktrycket

För lågt däcktryck är mycket vanligt och många bilförare vet inte att däcktrycket minskar i kylan. Får lågt däcktryck ökar bränsleförbrukningen och däcken slits betydligt mer.

− När däcktrycket kontrolleras i en varm hall glömmer man ofta att trycket minskar ute i kylan. Varje temperaturminskning på 10 grader minskar däcktrycket med cirka 0,1 bar, påminner Allan Ostrovskis.

Om du kollar däcktrycket inomhus på vintern så öka trycket till 0,2 bar mer än vad biltillverkare rekommenderar.

Dubbat eller dubbfritt

Vid hård kyla finns det inga större skillnader på greppet mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Skillnaderna blir större när det är varmare. Dubbdäck ger bäst grepp när temperaturen ligger mellan fem plusgrader och fem minusgrader. Då är risken med is på vägen stor.

− Vid cirka -20 grader ger dubbdäck och dubbfria vinterdäck lika bra grepp. Ibland har dubbfria vinterdäck till och med bättre grepp. Vid hård kyla är isen inte hal, men vid noll grader finns det vatten på isen, vilket gör den hal. Då ger dubbdäck bättre grepp på isen, säger Ostrovskis.

Mätningar av bromssträckorna visar att skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck är som störst när temperaturen ligger vid noll grader. Vid inbromsning från 50 km/t är bromssträckan med dubbdäck 43 meter och 60 meter med nordiska dubbfria vinterdäck. Bilen med dubbdäck stannar 17 meter, fyra billängder, tidigare än bilen med nordiska dubbfria vinterdäck.

Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck har ännu längre bromssträcka och bilen med dubbdäck stannar nästan åtta billängder tidigare än bilen med centraleuropeiska dubbfria vinterdäck. Tester som Nokian Tyres har gjort visar att skillnaderna mellan bromssträckorna börjar minska när temperaturen sjunker ner till minus 8-10 grader. Dubbdäck ger fortfarande den kortaste bromssträckan, men skillnaden till bilen med nordiska dubbfria vinterdäck är nu bara cirka en billängd och till bilen med centraleuropeiska vinterdäck cirka tre billängder.

Bränsleförbrukningen på vintern

Många bilförare tror att vinterdäcken ökar bilens bränsleförbrukning.

− I verklighet är det tvärtom, generellt har vinterdäck lägre rullmotstånd än de flesta sommardäck, vilket gör att vinterdäcken inte ökar bränsleförbrukningen, säger Ostrovskis.

Däremot är det vanligt att vinterdäcken har för lågt lufttryck, vilket ökar bränsleförbrukningen. Dessutom ökar bränsleförbrukningen på vintern på grund av alla kallstarter.

Skifta däck regelbundet

På en framhjulsdriven bil slits framdäcken betydligt mer än bakdäcken. Framdäcken ska accelerera, bromsa och styra bilen, medan bakdäcken endast behöver bromsa. Därför är det viktigt att kolla däckslitaget och med jämna mellanrum skifta däcken från fram till bak och tvärtom.

− När framdäcken är över 2 millimeter mer slitna än bakdäcken är det dags att skifta däcken, rekommenderar Ostrovskis.

På dubbdäck är det även viktigt att skifta däcken för att jämna ut dubbutsticket som brukar bli större på framdäcken.

Publicerat