Näringsliv

”En fantastisk utveckling”

I mitten av 2000-talet bestod företaget av Daniel och Veronica Näslund samt Joakim Östberg. Nu åtta år senare har Nordfönster 13 anställda med många kunder i Örnsköldsvik och i Umeå.

Almi Företagspartner Mitt presenterar årligen en lista på länets tio snabbast växande företag och jämfört med föregående år har Nordfönster haft en tillväxt på hela 122 procent, vilket innebär förstaplatsen på listan. I dag har företaget 13 anställda och omsätter cirka 29 miljoner kronor.

– Det har varit en händelserik och rolig resa. När jag för 15 år sedan startade företaget i byggbranschen hade jag ingen tanke på att vi skulle specialisera oss på fönster, berättar Daniel.

Då handlade det om friggebodar som sedan blev timmerhus och därefter blockhus. Men när frun Veronica engagerade sig i företaget fick fönster en allt mer framträdande roll och sedan länge är det huvudspåret, vilket inte minst namnet antyder.Hon ansvarar för privatkunderna medan Daniel i huvudsak arbetar mot fastighetsbolag, flerfamiljshus och bostadsrättsföreningar och med en stark laguppställning finns det anledning att tro att även fortsättningen blir framgångsrik.

– Ja, det ser positivt ut. Eftersom vi är en obunden och fristående entreprenör kan vi välja den bästa lösningen för respektive kund. För det krävs branschkunskaper och jag törs påstå att vi verkligen kan vår sak. Personalen är utan tvekan den främsta anledningen till vår positiva utveckling, säger Daniel Näslund.
– Självklart vill vi fortsätta att växa och visst har vi strategier för det. Men främst handlar det om att driva en sund och konkurrenskraftig verksamhet, fortsätter han.

Ett litet företag har på kort tid blivit betydligt större.
– Växer man fort för det också med sig en rad frågeställningar som man måste hitta lösningar på. Under 2013 var vi tvungna att bromsa in och ta tag i den typen av ärenden. Nu är vi betydligt bättre rustade på den fronten, berättar Veronica.Örnsköldsvik och Umeå är den huvudsakliga marknaden, men hela norrlandsregionen är av naturliga skäl ett område som Nordfönster vill konkurrera i.

– Det är mixen av högkvalitativa produkter, prisbilden och kunskapen som är nycklarna till våra framgångar, säger Daniel innan han tillägger:– Under vår resa har det varit mycket ”learning by doing”.  Vi har gjort fel, gjort om och gjort rätt och lärt oss mycket av det.

Publicerat