Du är här

2014-10-25 - Näringsliv
  • Mats-Oves företag den enda däckgrossisten norr om Stockholm. Foto: Håkan Nordström
  • Sett på årsbasis och heltid finns 22 anställda på Gummigrossen, men arbetsstyrkan varierar under året. Foto: Håkan Nordström
  • Mellan 100 000 och 200 000 däck finns här, motsvarande ungefär 200 långtradare lastade med däck. Foto: Håkan Nordström

Gummigrossen fortsätter växa

Det som började som ett sätt att få lägre inköpspriser till den egna verkstaden blev en framgångssaga. Under fjolåret ökade försäljningen med 45 procent och nyligen tilldelades Gummigrossen AB utmärkelsen Årets tillväxtföretag i Västernorrland.

Historien om Gummigrossen börjar med Mats-Ove Erikssons jobb som glassbilsförsäljare. Mats-Ove hade talang och affärerna gick så bra att han tilldelades ansvaret att hjälpa olika distrikt att öka försäljningen. När han sedan fick välja ett eget distrikt att bedriva egen verksamhet på föll valet på Örnsköldsvik. Delvis på grund av höga inköpspriser på däck funderade Mats-Ove på att starta en egen däckverkstad och hösten 1998 var Däckladan i Örnsköldsvik född.

Som en mindre inköpare var det dock svårt att få bra priser och år 2001 grundade Mats-Ove Gummigrossen AB med avsikten att köpa in till fler verkstäder än sin egen för att öka volymerna och därmed kunna pressa priserna.
Det var ett lyckat drag. Företaget har gått med vinst från första året och idag handlar Gummigrossen med de flesta kända märkena och jobbar både med partiköp och löpande avtal.
– Skillnaden med oss som grossist är att som kund behöver man bara vända sig till en leverantör, säger Mats-Ove och guidar genom stora lokalerna i den gamla båtfabriken i Bjästa.
Lokaler som köptes för tre år sedan för att kunna lägga till 14 000 kvadratmeter till de lagerytor Gummigrossen har i Arnäsvall, där en byggnad på 5 000 kvadratmeter sedan tidigare hyser företagets däck.

Norr om Stockholm är Mats-Oves företag den enda däckgrossisten. Men att det skulle vara en nackdel att ha företagets placering i Örnsköldsvik kan han inte se.
– I och med att det är så säsongsintensivt – när det snöar vill kunden få sina däck snabbt – så har vi det bättre på så sätt att vi har lättare att skicka härifrån. De grossister som håller till söderut, som i Stockholm, Göteborg och Malmö har problem med att det ofta blir fullt på lastbilarna där. Det är stora flöden norrut, men ganska ofta går det halvtomma flak söderöver, vilket gör att det är lätt för oss att få plats. Det är en av konkurrensfördelarna man inte tänker på. Sen krävs det stora lokaler, vilket är mycket billigare här, säger Mats-Ove och berättar att det hans konkurrent i Stockholm betalar i hyra för en och en halv månad är samma summa som han köpte hela byggnaden i Bjästa för.

Sen har det naturligtvis tillkommit renoveringskostnader. Under de tre år företaget haft lokalerna i Bjästa har det renoverats och fixats för att kunna fungera som lager för alla däck. En stor ny entré har byggts, golv har reparerats, smårum demolerats, brandväggar satts upp och 130 ton järnskrot har rivits ut. Nu nyttjas ungefär 10 000 kvadratmeter av byggnaden, medan resterande allteftersom byggs om för att kunna sättas i bruk.

Vi har väl mellan 100 000 och 200 000 däck här. Vill man föreställa sig det är det ungefär 200 långtradare lastade med däck. Lagervärdet är på omkring 115 miljoner och tre gånger per år omsätter vi allt vi har i lager, säger Mats-Ove och berättar att företaget ökade försäljningen med 45 procent 2013 och borde landa på omkring 20 till 30 procents ökning i år.
– På de här tre åren vi har haft de här lokalerna så har försäljningen dubblats. Har vi mer plats så kan vi ha fler däck att sälja. Än så länge har vi inte sett något stopp – vi får se, säger Mats-Ove och fortsätter.
– Jobbet har förändrats. Jag började från noll så arbetsdagen ser väldigt annorlunda ut nu jämfört med då. På gott och ont, säger Mats-Ove och berättar att det blivit allt mindre fysiskt arbete för honom och allt fler möten, resor och förhandlingar.
Den här veckan räknar han till att företaget får folk från 5 länder på besök.

Sett på årsbasis och heltid finns 22 anställda på Gummigrossen, men arbetsstyrkan varierar under året. Därutöver har det skapats, och skapas fortlöpande, mycket arbetstillfällen omkring genom alla ombyggnationer och frakter.
– Vi är DHL:s största styckegodsskickare norr om Dalälven, så de funderar på att göra en terminal här hos oss. Utmaningen för oss är att leverera till dagen efter. Vi klarar till de flesta ställen, men till Göteborg kan det vara svårare, men vi är på gång med det.

Utöver kontinuerlig utbyggnad för att kunna hysa ännu fler däck än idag har Mats-Ove även andra planer på gång. Brandstationen i Örnsköldsvik köptes i början av året och här är tanken att det ska bli ett bilhus dit man ska kunna vända sig för att få hjälp med det mesta som har med bilskötsel att göra.
– För det första blir det däck, naturligtvis, säger Mats-Ove. Men även allt annat, som polering, få bilen lagad, kanske sätta in en ny ljudanläggning Men planen för området är inte klar ännu och ambulansen är fortfarande kvar i lokalerna, så vi får nog vänta ett till ett och ett halvt år innan det händer några större grejer där. Till dess fortsätter vi som vanligt med att bygga ut där vi kan.

 

Dela med dig av denna artikel på: