Näringsliv

Närodlad plast – är det möjligt?

Närodlad Plast är ett nystartat unikt samarbete och innefattar hela tillverkningskedjan för biobaserad plast - från skog till förpackning. I samarbetet deltar Sveaskog, Holmen, Södra, SEKAB, Borealis, Trioplast och Tetra Pak.

Plast tillverkas idag i mycket stor utsträckning av olja. Att kunna tillverka plast av bioråvara är en förutsättning för att på lång sikt kunna ställa om till ett hållbart samhälle. Med Närodlad Plast undersöker man förutsättningarna för att bygga upp en europeisk industri, där sidoprodukter från skogen tas om hand och omvandlas till bio-baserade plastprodukter, så som korkarna till Tetra Paks mjölkkartonger och bärkassar. Produktion sker idag framförallt i Brasilien, men ingenstans finns idag produktion av bio-polyeten som har sitt ursprung i skogen.

– Närodlad plast innebär omställning till biobaserad ekonomi i praktiken. Genom projektet kan en verklig potential för vår industri förverkligas, säger Ylwa Alwarsdotter, ansvarig för strategisk marknadsutveckling på SEKAB.

Projektet kommer att kartlägga och utvärdera förutsättningarna utifrån ett helhetsperspektiv där hållbarhet och ekonomiska förutsättningar går hand i hand. Man skapar en kedja av svenska företag som tillverkar plastprodukter med skogens sidoprodukter som råvara.  Genom projektet skapas en kunskapsöverföring, där svenska företags teknologiska och affärmässiga förmågor bidrar till att undersöka en värdekedja med skogens biprodukter som råvara.

– Vi ser ett stort intresse av att utnyttja biomassa för kemi och etanolproduktion i Sydostasien och i Nord & Sydamerika, det är därför extra roligt med ett svenskt projekt,  säger Thore Lindgren Vice VD för SEKAB E-Technology AB.

Närodlad plast tar till vara den potential som finns och möjliggör konkreta beslut om affärsutveckling. Det övergripande målet med Närodlad Plast är att utvärdera möjligheten med att realisera en värdekedja från skogsbaserad biomassa till polyeten och dess tillämpning i olika produkter. I detta ingår:

• Identifiera tekniska utmaningar för implementering av värdekedjan.

• Identifiera och utvärdera de affärsmodeller som ger bästa förutsättningar för att värdekedjan kan realiseras.

•  Marknadsstudie och analys av förutsättningarna för realisering av värdekedjan för såväl slutprodukt(bio-baserad polyeten) som produkterna i de olika värdestegen

Publicerat