Teater

Trollkarlen från Oz – i ny tappning

Måndag och tisdag, 12 och 13 maj, ger Glada Hudik-teatern Trollkarlen från Oz i Fjällräven Center. Se klipp här.

Efter succén med föreställningen Elvis är Glada Hudik-teatern tillbaka på scenen med en nytolkning av Trollkarlen från Oz, med utgångspunkt i dagens samhälle. För musiken står Salem Al Fakir och Pontus de Wolfe.

12 och 13 maj ger Glada Hudik-teatern Trollkarlen från Oz i Fjällräven Center. Biljettförsäljningen har gått riktigt bra och det är inte många kvar av de totalt 4 134 biljetter som släppts.

Föreställningen bygger på romanen ”The Wonderful Wizard of Oz” från 1900 av L. Frank Baum. Men handlingen har flyttats fram i tiden.
Lovisa Kindbom föder 1955 sina efterlängtade tvillingar Amelia och Albin men barnen tas ifrån henne vid förlossningen eftersom de är onormala, och Lovisa uppmanas att glömma dem.

Amelia och Albin hamnar på en institution för annorlunda barn och där drömmer de om ett bättre liv. För att skydda sig själva skapar de fantasilandet Oz, en plats där alla ska få vara på sitt sätt och där ingen bestämmer vad som är fel eller rätt. Ett land fyllt av fantasi, magi och musik.
För den nyskrivna musiken står Salem Al Fakir, Sjunde i Sjunde-artist 2010, och Pontus de Wolfe.

– Jag träffade Per Johansson från Glada Hudik-teatern i en hotellobby den sommaren efter spelningen i Örnsköldsvik, där det var så mycket folk och så fint väder, säger Salem. Per berättade att han ville köra ett nytt projekt efter Elvis som de höll på med då. Det kändes självklart att jag och Pontus skulle göra det här tillsammans.

– Det är alltid roligt att jobba med Salem och jag blev jätteglad. Vi bestämde oss för att hålla oss till riktiga instrument, stora orkestrar och ett klassiskt tonspråk, vilket bemöttes med glädje av Per, berättar Pontus.

Låtskrivandet startade ett år innan resten av produktionen satte igång och kompositörerna ville att låtarna skulle vara fristående så att de också funkar på skiva, där de fått med sig stora delar av den svenska artisteliten.

– Vi gör en annan upplevelse av skivan och tanken är att folk ska kunna nynna med i musiken när de är på föreställningen, säger Pontus och tillägger att Salem fått uppfinna allt på nytt.

– Ursprunget är boken och musikalen, som så många känner till. Men det här är en helt ny föreställning, säger Salem.

 

Publicerat