Näringsliv

Gemensam satsning på destinationen Höga Kusten

6,5 miljoner kronor per år satsas i det nya bolaget Höga Kusten AB.

De fyra kommunerna Örnsköldsvik, Härnösand, Kramfors och Sollefteå satsar nu stort på besöksnäringen och bildar tillsammans bolaget Höga Kusten AB. 6,5 miljoner kronor per år ska satsas i bolaget och nu ska två personer från varje kommun jobba vidare, bland annat med att anställa en vd för bolaget.

Enligt Peter Holmqvist, tillväxtchef hos Örnsköldsviks kommun, är det här ett viktigt steg för att bli en destination som kan ta plats bland de riktigt stora besöksmålen.

– Nu börjar jobbet på allvar med att fylla det redan starka varumärket Höga Kusten med ett innehåll som kan leva upp till högt ställda förväntningar, säger Peter Holmqvist. Jag är så glad över det stora engagemang för den här frågan som finns hos näringslivet i alla fyra kommunerna. Ordet "äntligen" återkommer ofta och det sammanfattar känslan som många har nu när vi får starta på riktigt.

Publicerat