Örnsköldsvik

Melodifestivalen gav extra klirr i kassan

När melodifestivalen arrangeras i Örnsköldsvik innebär det goda affärer för flera aktörer. Speciellt för hotell- och restaurangnäringen enligt Cesams enkätundersökning.

Cesam (Centrum i samverkan) har nyligen genomfört sitt kvartalsmöte och där redivisades medlemsenkäten beträffande ” Melloveckan”.

  • 100 % tyckte att evenemanget påverkat Örnsköldsvik positivt   
  •  54 % tyckte också att evenemanget medfört positiva konsekvenser för det egna företaget
  • 100 % svarade Ja på frågan om vi skulle ta emot Melodifestivalen fler gånger och 2017 fick flest röster

Melodifestivalveckan gav restauranger och hotell ett rejält uppsving, speciellt tordag t.o.m. lördag. För butikerna var lördagen bra och gav extra klirr i kassan, medan de flesta butiker visar negativ försäljning för övriga veckan. Det förklaras delvis med att det var OS-vecka som tyvärr lockade många ortsbor att stanna hemma vid Tv:n. Fredagens busväder påverkade också försäljningen negativt.
Men sammanfattningsvis var det ett positivt evenemang som skapade en härlig känsla och puls i staden och för värdskapet fick Örnsköldsvik ett högt betyg.

 

Publicerat