Skola & utbildning

För friluftsliv i skolan

Det är inte bara den friska luften som gör gott med att vara ute. Att flytta ut undervisningen regelbundet kan öka lärandet och gynna goda relationer mellan eleverna.

Under 2016 arbetar Naturskyddsföreningen, Naturskoleföreningen och Sportfiskarna gemensamt med fortbildningen ”Mer friluftsliv i skolan” för pedagoger i grundskolan. Innan höstens skolstart har därför 40 lärare från skolor i Örnsköldsvik och grannkommuner under två dagar fått lära sig hur de kan inkludera mer friluftsliv i undervisningen.
Agneta Fries, naturskolan i Umeå, och Hans Lindqwist, Sportfiskarna, ledde fortbildningen.

– Vi har gått igenom ganska grundläggande friluftskunskap men också lekar och skapande. Dels handlar det om att man ska kunna ordna basala saker som skydd och mat och dels om att trivas i naturen, säger Anette.
– Jag har berättat om friluftsliv vid vatten, hållbart nyttjande av naturen, nedskräpningsproblematik och miljö, säger Hans. Vi vill att eleverna i skolorna ska upptäcka glädjen och värdet av naturen så att de vill vårda den i framtiden.
– Fokus är på hur vi kan göra de här sakerna tillsammans med våra elever, så det blir kul och inte så krångligt, säger Anette. Mycket av det vi gör är också otroligt bra för att få ihop en grupp och låta alla komma till sin rätt samtidigt som de lär sig om naturen. Sen är det även en hälsoaspekt – man får röra på sig, men även koppla av. Att flytta ut undervisningen i naturen gynnar inlärningen.
– Och man når fler elever om man varierar undervisningen, fyller Hans i.

Sara Yngvesson, lärare vid Gottne byskola som har en natur- och hälsoprofil, var en av deltagarna på utbildningen:
– På vår skola har vi schemalagt utepass två gånger i veckan för varje klass och vi funderar på att lägga till mer. De här dagarna har vi absolut fått nya konkreta uppslag som tips och lekar som vi kan använda oss av i undervisningen, säger Sara och nämner bland annat skräpcachar med saker som plastpåsar och fiskelina som barn kan gömma, tillsammans med information, för varandra och hitta med egengjorda kartor tillverkade av det naturen har att erbjuda.
– Fiskelinan tar 400 år att bryta ned, det glömmer man inte så lätt när man gjort en sådan övning. Det är en bra metod för att lära.

 

Publicerat