Under de 330 matcherna registrerades totalt nästan två miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet och publiksnittet passerade en milstolpe i och med att snittet per match klev över 6 000 åskådare. Den klubb som svarade för den största ökningen bland klubbarna i ligan var HV71, vars snitt ökade med tre procent.
De tre senaste säsongerna har det sett ut enligt följande:
2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt
2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt
2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt
Ökningen denna säsong uppgår till 0,69.
– Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning. Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter vårt arbete, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.
En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.
Modos hemmapubliksiffra uppvisade ett snitt på 5383.
Publiksiffrorna på bortaplan visar att det är Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568, som toppar.
Modo hade 5809 åskådare på bortaplan.
Totalt hade Modo ett publiksnitt på 5600 att jämföra med Skellefteå AIK som hade 5655.
Topp tre publiksnitt (hemma+borta)
Frölunda 7393
Djurgården 7008
Leksand 6513
Modo Hockey
Två miljoner besökte SHL:s grundserie
Flest åskådare hade Frölunda med ett totalsnitt på 7 393, Modo 5 600.
Publicerat